Elämme maailmassa, jossa kaikki
on katoavaista. Myös ihmisen elämä on lyhyt. Läheisen ihmisen kuollessa elämän
katoavaisuus tulee kovin lähelle. Silloin ihmiselle voi herätä monenlaisia
tunteita: surua, ahdistusta, vihaa, kiitollisuutta hyvistä ajoista ja muistoista.
Kuluneen reilun vuoden aikana katoavaisuus ja elämän epävarmuus on näyttäytynyt
usein koronapandemian muodossa. Pandemia ja siihen liittyvä eristäytyminen on
monien tutkimusten mukaan aiheuttanut ihmisissä henkistä pahoinvointia. Se ei
ole mikään ihme, sillä ihminen tarvitsee toista ihmistä.
Ensi pyhän evankeliumissa
Jeesus lohduttaa kaikkia, joita kuoleman suru ja elämän epävarmuus on
koskettanut. Hän puhuu taivastoivosta. Jeesus vakuuttaa meille: ”Älköön
sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa
on monta huonetta - enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille
asuinsijan. Minä menen valmistamaan teille sijaa mutta tulen sitten takaisin ja
noudan teidät luokseni, jotta saisitte olla siellä missä minä olen.”
Jeesuksen sanoissa on tiiviisti
ilmaistuna se, mistä kristillisessä toivossa on kysymys. Kun me uskomme
Jumalaan ja syntien sovitukseen, saamme olla luottavaisella mielellä. Jeesus on
sanansa mukaisesti itse valmistanut meille sijan taivaassa. Tämä pääsiäisen
ilosanoma kutsuu ja rohkaisee meitä luottamukseen, että kerran koittaa päivä,
jolloin kyyneleemme pyyhitään pois.
Niin kauan kuin me täällä
vaellamme, on meidän tehtävämme lievittää toinen toisemme hätää. Meitä
kutsumaan lohduttamaan surevia, tukemaan heikkoja ja olemaan läsnä yksinäisen
ihmisen elämässä. Meidät on luotu tänne toinen toistamme varten. Tässä
lähimmäisen tehtävässä meitä rohkaisee se, että meidän ei tarvitse tehdä sitä
omassa voimassamme. Vapahtajamme on itse luvannut olla kanssamme kaikissa
elämämme vaiheissa. Hän kulkee rinnallamme ja hänet me kohtaamme myös
kärsivissä lähimmäisissämme.
Tapani Virkkala
seurakuntapastori
Jalasjärven kappeliseurakunta
0 kommenttia:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.