Jeesus oli opetuslastensa kanssa matkalla Galileasta
Jerusalemiin viettämään pääsiäistä. Tie kulki Jerikon, Beetfageen ja Betanian
kautta Öljymäelle, joka on itään Jerusalemista. Hän lähetti sieltä kaksi
opetuslasta läheiseen kylään: ”Kun tulette sinne, te löydätte kiinni sidotun
aasinvarsan, jonka selässä yksikään ihminen ei ole vielä istunut. Päästäkää se
irti ja tuokaa tänne. Jos joku kysyy teiltä, miksi te päästätte sen, vastatkaa näin:
’Herra tarvitsee sitä’.” (Lk.19:30 -31)
Tapahtui, kuten Jeesus oli etukäteen sanonut. Jeesus
toteutti tässä tilanteessa jo yli viisisataa vuotta aikaisemmin toimineen
profeetta Sakarjan ennustuksen: ”Iloitse suuresti, tytär Siion, huuda
riemusta, tytär Jerusalem. Katso kuninkaasi tulee sinun luoksesi! Hän on
vanhurskas, hän pelastaa; hän on nöyrä, hän ratsastaa aasilla, aasintamman
varsalla.” (Sak.9:9)
Sakarjalle Jumala oli näyttänyt kaukana tulevaisuudessa
tapahtuvan Israelin Kuninkaan tulon Jerusalemiin. Hän ei tule kuninkaallisella
loistoratsulla upeissa vaatteissa, vaan nöyränä, aasinvarsalla ratsastaen.
Jumalan toiminnalle on tyypillistä se, että hän ei valitse niinkään maan
mahtavia, kuninkaita ja ylimyksiä, vaan tavallista kansaa edustavia ihmisiä.
Itse Jumalan Poika, Jeesus Kristus saapuu pyhään kaupunkiin vaatimattomasti
aasilla ratsastaen.
Mutta tuossa hetkessä hän on suuressa kansan suosiossa: ”Suurin
osa kansasta levitti tielle vaatteitaan, toiset taas katkoivat puista oksia ja
levittivät niitä tielle...Kansanjoukot huusivat: ’Hoosianna Daavidin Pojalle!
Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä! Hoosianna korkeuksissa!”
(Mt.21:8 -9)
Jeesuksella on Raamatussa monia nimiä, joista tässä
mainitaan Daavidin Poika. Jeesus oli äitinsä Marian ja isäpuolensa Joosefin
kautta kuningas Daavidin sukua. Kansa oli haltioissaan, mutta fariseukset
olivat happamia. Tänäänkään kaikki eivät ole innoissaan Jeesuksesta. Niinpä
Hoosianna -huudot vaihtuivat muutaman päivän kuluttua Ristiinnaulitse
-huudoiksi. Äänekäs kansanjoukko sai huudoillaan maaherra Pilatuksen suostumaan ylipappien
vaatimukseen. Samalla he tietämättään toteuttivat Jumalan pelastussuunnitelman
naulitessaan Jumalan Pojan ristille. Jeesuksen tehtävänä tuolloin olikin, ei
kuninkuus, vaan syntiemme sovitus.
”Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi
ainoan Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan
hänellä olisi iankaikkinen elämä.” (Joh.3:16)
Jouluaika alkaa adventista. Adventti tarkoittaa
odotusta. Valmistaudumme viettämään Jeesuksen syntymäjuhlaa, joulua.
Ensimmäisestä joulusta on kulunut noin 2020 vuotta. Toisaalta kristityt
odottavat hänen toista tulemistaan. Ei enää pienenä vauvana Beetlehemin
seimeen, vaan kunnian Kuninkaana, jolla on kaikki valta. Hänen valtakunnassaan
on vielä tilaa. Tänään hänen sanomansa meille syntiin langenneen ja levottoman
maailman keskellä on:
”Tulkaa minun luokseni, kaikki te, jotka teette raskasta
työtä ja kannatte taakkoja, niin minä annan teille levon.” (Mt.11:28)
HEIKKI KOSKELA
0 kommenttia:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.