SAARNA 4. Adventti 2020 20.12. klo 10 Jalasjärven kirkko, klo 18 Jurvan kirkko

by joulukuuta 21, 2020 0 kommenttia

 Matt. 1:18–24 (1. vuosikerta)

Maria, Jeesuksen äiti, oli kihlattu Joosefille. Ennen kuin heidän liittonsa oli vahvistettu, kävi ilmi, että Maria, Pyhän Hengen vaikutuksesta, oli raskaana. Joosef oli lakia kunnioittava mies mutta ei halunnut häpäistä kihlattuaan julkisesti. Hän aikoi purkaa avioliittosopimuksen kaikessa hiljaisuudessa.
    Kun Joosef ajatteli tätä, hänelle ilmestyi yöllä unessa Herran enkeli, joka sanoi: ”Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa Mariaa vaimoksesi. Se, mikä hänessä on siinnyt, on lähtöisin Pyhästä Hengestä. Hän synnyttää pojan, ja sinun tulee antaa pojalle nimeksi Jeesus, sillä hän pelastaa kansansa sen synneistä.”
    Tämä kaikki tapahtui, jotta kävisi toteen, mitä Herra on profeetan suulla ilmoittanut:
      - Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan,
      ja hänelle annetaan nimeksi Immanuel -
      se merkitsee: Jumala on meidän kanssamme.
Unesta herättyään Joosef teki niin kuin Herran enkeli oli käskenyt ja otti Marian vaimokseen.

Tämän sunnuntain evankeliumi on luonteeltaan pienoiskuva suuressa kokonaisuudessa. Se keskittyy kaikista olennaisimpaan. Se on kuin pieni taulu, jonka lähelle pitää tulla. Kuvaan kuuluu ainoastaan Joosef päähenkilönä, enkeli ja sitten taustalla raskaan oleva Maria. Siinä on evankeliumin puitteet. Pieni kokonaisuus mutta sisällöltään suuri sanoma. Nimittäin tämä evankeliumi on valtaosa Matteuksen jouluevankeliumia. Edellä on Matteuksen antama otsikko: ”Jeesuksen Kristuksen syntymä tapahtui näin.” Ja tämän kohdan jälkeen lyhyesti Matteus kertoo heidän elämästään, lapsen syntymästä ja nimen antamisesta.

Sanoman ydin on siinä, että Joosef sai kohdata enkelin. Aina kun Raamattu puhuu enkelin tulemisesta ja taivaallisesta viestistä, niin silloin jotakin suurta on tapahtumassa tai jo tapahtunut. Tämän enkelin tehtävä oli kertoa Joosefille hänen erityinen tehtävänsä. Perheeseen syntyy lapsi, joka hänen kauttaan kuuluu Daavidin sukuun. Samaan aikaan Jeesuksen alkuperä on taivaallinen. Maria hänen kihlattunsa kantaa häntä ja synnyttää hänet maailmaan. Joosefilla on erityinen paikka, Marialla on erityinen paikka ja kaiken takana on Jumalan ihmeellinen työ. Ja se mikä odottaa tulevaisuutta on lapsi, jolle on jo taivaassa annettu nimi Jeesus eli Jumala pelastaa, Jumala vapahtaa.

Nuoren perheen elämä ei mennyt aivan tavallista rataa. Ajan tavan mukaan he olivat oletettavasti nuoria ihmisiä, Maria 14-16-vuotias ja Joosef häntä muutaman vuoden vanhempi. Heidän apunaan ja tukenaan Nasaretissa oli molempien suvut ja läheiset. Oli menty kihloihin ja häitä odotettiin, kun tämä tapahtui. Matteus ei kerro miten häitä vietettiin, mutta sanonta ”otti vaimokseen” kertoo tästä tapahtumasta. Evankelista Luukas taas kertoo, että nuoren perheen koti jäi tyhjäksi verotusmatkan takia ja Matteus taas kertoo että matkasta tuli pitkä kun Betlehemistä piti Egyptin kautta kiertää kotiin. Taisi Jeesus olla jo aikamoinen menijä ja perään katsottava kun matkalta palattiin takaisin.

Tuo tiivis kuva, pienoiskuva, on Matteuksen tapa keskittää ajatukset olennaisimpaan. Jeesuksen ajallinen perhe oli vanhemmat Maria ja Joosef, joiden esikoiseksi hän syntyi. Puitteista kerrotaan vain vähän, jotta enkelin viesti saisi tärkeimmän paikan. Enkeli tarvittiin, jotta Jumalan suunnitelma etenisi. Isä-Joosef ei myöskään saanut valita nimeä, vaan enkeli ilmoitti sen. Nimi oli samalla enne ja sanoman sisältö. Taivaasta on lähetetty syntien sovittaja. Taivaasta on Jeesus saanut alkunsa ja hänen tehtävänsä on myös taivaasta annettu. Vanhan testamentin kuvaukset ihmeellisestä lapsen saamisesta huipentuu tähän kuvaukseen neitseestä syntymisestä. Se korostaa sitä, että Jeesus on taivaallinen lahja. Hän tarvitsi elämää varten kodin ja perheen. Maria ja Joosef saivat sen antaa. Heidät kutsuttiin tähän tehtävään ja he toimivat kutsun mukaisesti.

Enkelin viesti oli samalla koko Matteuksen evankeliumin alkuviesti. Koko kirja kertoo tästä Jeesuksesta ja hänen erityisestä merkityksestään meitä ihmisiä kohtaan. Tehtävä on annettu ja Matteus kertoo, mitä kaikkea se Jeesuksen elämässä sisälsi.

Tämä adventinaika haastaa meitä pienten asioiden äärelle. Ulkoiset rajoitteet rajaavat elämäämme ja joudumme luopumaan mahdollisuudesta viettää joulua suurella joukolla. Samalla näköalaksi tulee joulun sanoma, jossa ei tarvita suuria puitteita, vaan ennemminkin suurennuslasi. Matteus kutsuu meidät katsomaan pientä ja vaatimantonta. Kaksi nuorta, jotka odottavat lasta. Kaksi nuorta jotka ovat hämmentyneitä. Joosef ja Maria ihmeelliseen tehtävään kutsuttuina.

Jouluun valmistautuminen on myös kekseliäisyyden aikaa. Jouluilon tuottaminen saa yhä uusia muotoja, kun ei voi toimia perinteiden varassa. Nopeasti on levinnyt ”Joulupukki matkaan jo käy” laulun muunnos tälle joululle ”Joulupukki matkaan ei käy”. Kaikenlainen ilon tuottaminen voi tuoda joulua todelliseksi, vaikka joudumme elämään varovaisesti. Tällä viikolla tuli sairaanhoitopiiriltä koronajoulunrauhan julistus, joka lainaa tuttua joulurauhan julistusta: "Kehotamme kaikkia tätä juhlaa asiaankuuluvalla hartaudella viettämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään." Kun näin toimimme, samalla voi karsiutua turhaa ja tarpeentonta ja jäljellä on tämän päivän evankeliumin pienoiskuva, jäljellä on kaikista keskeisin ja kaikista tärkein. Jeesus, maailman Vapahtaja.

Rukous

Taivaallinen Isä, kiitos tästä adventinajasta, jouluun valmistautumisesta

Anna meille levollinen mieli keskittyä olennaisimpaan.

Kiitos siitä että Maria ja Joosef saivat tehtävän, jonka kautta meillä on taivaallinen lahja Jeesuksessa Kristuksessa.

Amen

Kurikan seurakunta

Julkaisija

Kurikan seurakunta on sinua varten, joka kaipaat elämääsi elävää seurakuntaa. Julkaisemme kirjoituksen myös Kurikka-lehdessä, Jurvan Sanomissa ja JP-Kunnallissanomissa.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.