Kiitollisuuden ydin

by syyskuuta 02, 2021 0 kommenttia

 

Matt. 11:25-30: ”Tuohon aikaan Jeesus kerran puhkesi puhumaan ja sanoi: Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, siitä että olet salannut tämän viisailta ja oppineilta mutta ilmoittanut sen lapsenmielisille. Näin sinä, Isä, olet hyväksi nähnyt. Kaiken on Isäni antanut minun haltuuni. Poikaa ei tunne kukaan muu kuin Isä eikä Isää kukaan muu kuin Poika ja se, jolle Poika tahtoo hänet ilmoittaa. Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon. Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt.” 

Tämän pyhän aiheena on kiitollisuus. Tekstissä minua puhuttelee, miten Jeesus iloitsee lapsenmielisistä ihmisistä. Tulee väistämättä mieleen, kun Jeesus sanoo, että lasten kaltaisten on Jumalan valtakunta. On kiehtovaa, ettei Jeesus varsinaisesti avaa enempää, miksi lapsenmielisyys on tärkeää. Luulen että Jeesuksen ajatus on kuitenkin löydettävissä. Lapset ovat avoimia, uteliaita ja uskaltavat kysyä. Samaten lasten usko on todella vankkaa. Raamatussa toistetaan: älkää pelätkö, uskaltakaa luottaa ja tulkaa luokseni. Me aikuiset tarvitsemme vakuuttelua ja muistutusta enemmän, kuin lapset. Osaamme epäröidä, kyseenalaistaa, ajatella monimutkaisesti ja stressata. Välillä kaipaan lapsuuden kesäpäiviä ilman huolen häivää. Mutta juuri sen vuoksi on hyvä muistuttaa itselle, että Jumalan luona voi välillä päästää irti ja olla huoleton.  

Pyhän tekstistä nousee monta kiitollisuuden aihetta. Kiitollisuus on tärkeää etenkin niissä hetkissä, kun tuntuu ettei mikään onnistu. Kun miettii, mistä kaikesta on kiitollinen, tulee sellainen olo, että kyllä kaikki lopulta järjestyy. Haastan sinut miettimään tekstin äärellä, mistä sinä olet kiitollinen? 


Janna Renko 

Nuorisotyönohjaaja, Kurikan seurakunta

Kurikan seurakunta

Julkaisija

Kurikan seurakunta on sinua varten, joka kaipaat elämääsi elävää seurakuntaa. Julkaisemme kirjoituksen myös Kurikka-lehdessä, Jurvan Sanomissa ja JP-Kunnallissanomissa.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.